AL-MASĀLIK WA AL-MAMĀLIK - SUKAPURA.OR.ID
AL-MASĀLIK WA AL-MAMĀLIK

AL-MASĀLIK WA AL-MAMĀLIK

ABAD 11 M, Abu Abdullah al-Bakri bercerita tentang LAUT HINDI, KERAJAAN MAHARAJA, PULAU-PULAU DI LAUTAN HINDI…dan sebagainya dalam Kitab AL-MASĀLIK WA AL-MAMĀLIK (1058 M) karya Abu Abdullah al-Bakri[1] terjemah Bahasa Melayu oleh Arsyad Mokhtar.

Abū ʿUbayd ʿAbd Allāh ibn ʿAbd al-ʿAzīz ibn Muḥammad al-Bakrī (bahasa Arab: أبو عبيد عبدالله بن عبد العزيز بن محمد البكري‎, 1094–1014) adalah seorang ahli geografi dan sejarawan Spanyol-Arab. Ia lahir di Huelva, anak dari gubernur provinsi itu. Al-Bakri menghabiskan seluruh hidupnya di Spanyol, menetap di Cordova, dan tidak pernah bepergian menuju lokasi yang ia tulis.

Al-Bakri menulis mengenai Eropa, Amerika Utara, dan jazirah Arabia. Karya utamanya adalah Kitāb al-Masālik wa-al-Mamālik (“Book of Highways and of Kingdoms”) dan Mu’jam. Karya yang pertama disebutkan dibuat tahun 1068, didasarkanpada literatur dan laporan pedagang dan pengunjung, termasuk Yusuf al-Warraq dan Abraham ben Jacob. Karyanya dikenal untuk objektivitas relatif yang disebutkan. Untuk setiap daerah, ia menjelaskan penduduknya, kebiasaannya, juga geografi, iklim, dan kota utama. Informasi itu juga berisi geografi tertulisnya mengenai Jazirah Arab, dan di ensiklopedia dimana ia menulisnya.[ https://www.islamicspain.tv/the-science-and-culture-of-islamic-spain/25-subjects-of-science-and-culture/geography/ ] Ia juga memaparkan berbagai anekdot mengenai setiap daerah. Sayangnya, banyak bagian dari karya utamanya hilang.

MUQADDIMAH PENTERJEMAH :
Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang telah memberi kesempatan untuk saya menyelesaikan satu lagi terjemahan daripada kitab Arab klasik. Apa yang ada di hadapan para pembaca kini adalah terjemahan sebahagian daripada kitab berjudul Al-Masalik wal Mamalik karangan Abu Ubaid Al-Bakri, seorang ilmuan Andalus sekitar kurun ke-5 Hijrah. Dikatakan bahawa kitab ini selesai ditulis kira-kira tahun 460 H/1058 M.

Bagi mengelakkan kekeliruan, eloklah dijelaskan di sini bahawa terdapat beberapa kitab oleh penulis yang berlainan namun kesemuanya berjudul Al-Masalik wal Mamalik, contohnya oleh Ibn Khordazbah (Telah saya terjemahkan ke dalam bahasa Melayu dan diterbitkan oleh Geroda Merah Press (2018). –pent.), Ibn Hawqal, Al-Istakhri dan lain-lain. Kitab ini terdiri daripada dua jilid yang tebal, sarat dengan pelbagai maklumat. Di kesempatan ini, saya cuma menterjemahkan bahagian yang berkait dengan Kepulauan Melayu dan Lautan Hindi serta terselit sedikit mengenai laut-laut yang lain.

Adapun baki yang masih belum diterjemah itu saya berdoa agar Allah mengurniakan kesempatan yang lain di masa hadapan untuk saya menyelesaikannya. Amin.

Saya ingin berterima kasih kepada saudara Naseer Sobree dan Baytul Hikma yang sudi menerbitkan karya ini. Juga kepada para pembaca yang terus menyokong usaha memperkayakan khazanah keilmuan bangsa kita khususnya. Semoga Allah merahmati dan mengurniakan niat yang murni dalam setiap kata dan perbuatan kita.

Selamat membaca!
Wassalam.

Arsyad Mokhtar
Jumaat, 4:20 petang, 15 Rabiul Awwal 1440 H, (23 November 2018M), Pendang, Kedah Darul Aman.
———————
[1] https://id.wikipedia.org/wiki/Abu_Abdullah_al-Bakri

Baca juga :
al-Hind – SRI BADUGA MAHARAJA : SAHABAT NABI SAW DARI NUSANTARA Oleh Ustadz Dr. Muhammad Babul Ulum http://sukapura.or.id/2021/01/26/sri-baduga-maharaja-sahabat-nabi-saw-dari-nusantara/

Nama Negeri Hindi/Hindia/Hindu (al-Hind) menjadi Nama Agama pada Abad 19 M (Warisan Inggris) http://sukapura.or.id/2021/02/26/nama-negeri-hindi-hindia-hindu-al-hind-menjadi-nama-agama-pada-abad-19-m-warisan-inggris/

Al-Masalik Wa Al-Mamalik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *